Dagen började som vanligt, lite småplock. Plockade ihop packingar och kolvringar m.m. inför en kolvhalning som skall göras på måndag. Därpå kaffe. Sedan pejlrundan (jag har fått det som min dagliga rutin verkar det som :P). Sen blev det lunch. Därefter gick jag och 2e maskinisten på en "koll-runda" som görs varje lördag. Vi kollade nödkomperssorn (för start av hjälpkärrorna), nödgeneratorn, livbåtarnas motorer, samt nödbrandpumpen. Nödbrandpumpen fick vi inte igång först men efter lite springade runt båten hittade vi felet. Strömmen var bruten vid nödtavlan. Nu fungerar den som den skall!
Sedan kom vi ner i maskin igen, och då visade det sig att det hade varit något missljud från en av hjälpkärrorna. Vi gick ut till hjälpkärran och försökte starta den. Den svarade med en rejäl smäll och lät sedan väldigt... fel. Vi öppnade indikatorkranarna och det visade sig att 5ans cyliner var full med vatten. Vi hade ett läckage! Efter lite mindre fina ord från 1e maskinisten så satt vi oss ner (det var ju dags för kaffe) och funderade hur vi skulle lösa problemet. Om två timmar skulle vi gå över från axelgeneratorerna till hjälpkärrorna. Efter lite funderingar så kom dom fram till att dom skulle köra på tvåan och treans hjälpkärror (det var ettans som var trasig). Detta klarar inte datorn av p.g.a. att trean inte kan ta all last själv, och det behöver den göra under infasningen av tvåan. Det löstes helt enkelt genom manuell infasning. Under tiden så hade vi börjar lyfta topplocket på 1ans maskin. Lagom till middagen hade vi fått av topplocket och vi hittade läckaget. En av motormännen hade förberett ett annat topplock, så efter middagen monterades en del delar över från det gamla till det "nya" topplocket och så monterade vi ihop maskinen. Efter första starten och upptäckten av ett rör inte satt på plats samt att en bult inte var iskruvad, så åtgärdades detta. Sedan startade vi upp hjälpkärran och nu fungerar allt fint :)
Det blev en händelserik eftermiddag!
Nu har jag precis ätit smörgåstårta (nattamat, alltid på lördagkvällen!), och ska lägga mig och sova.
Blev 4 timmar extra arbetspass idag, men roligt var det :)
Main switchboard (delar av det).
Kontrollpanelerna för huvudmaskinerna.
Tunneln mellan axeltunnlarna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar